Animation: Reptilica transferred on film

Animation, Reptilica, art film by Barbara Agreste, has been recently transfered on film.

Barbara Agreste’s animation short “Reptilica” has been recently transferred to film.

 Reptilica was made in 2005.


To produce this animation Barbara Agreste rented a digital camera, and built a box about one meter long and eighty centimeters high using wood sticks, plywood sheets, and painting a sheet of paper to make a multifaceted floor. That way Reptilica begun, with “fimo” plastic that was used to sculpt worms, and a lot of dry leaves, flowers, and seeds thrown at the set to decorate a sinister and surreal closed environment.

 

Reptilica had much to do with Barbara’s previous animation The Tower Trilogy: she reproduced the same chekered floor, and placed some objects done in plaster that resemble the chess pieces seen in The Trilogy.
Reptilica expands the themes already explored in that previous work, in that it presents the same threatening and claustrophobic atmosphere, with sneaking insects and weird animals crossing the space in silence.

The doll is also not new in Barbara’s artworks, we had already seen an infant doll’s head spinning on a checkerboard, and now Reptilica introduces a woman doll, beautifully sculpted in palstic, intent in catching the sneaking worms.

However, this animation also opens a window to the outer world by introducing the scenes of a river, where the doll sits, observing strange objects (or organinsms?) that seem to be connected to her body. This film too is about purification.

 

Reptilica was shot with a digital film camera, and it has now been remastered. Special work was done to it to make its colors and images of a superiour quality. Reptilica was recently printed on 35mm film.

 

 

Reptilica è stato realizzato nel 2005.

Barbara Agreste ha affittato una videocamera digitale, e ha costruito una scatola di circa un metro di lunghezza e 80 centimetri di altezza, utilizzando listelli di legno, fogli di compensato, e carta dipinta per il pavimento. Reptilica e’ inziato cosi’, con il”fimo usato per fare i vermi, foglie secche, fiori e semi a decorare un ambiente chiuso sinistro e surreale.

Reptilica ha ereditato molti aspetti della Trilogia della Torre, il precedente lavoro di videoarte che Barbara aveva realizzato nel 2000. Quest’animazione ripresenta lo stesso piano a scacchi, e gli oggetti utilizzati assomigliano molto ai pezzi degli scacchi visti nella Trilogia.
Qui infatti vengono sviluppati gli stessi temi e ritrovata la stessa atmosfera minacciosa e claustrofobica che include insetti furtivi e strani animali che silenziosamente attraversano lo spazio.

Anche la bambola non è nuova nelle opere di Barbara: avevamo gia’ visto la testa di un bambolotto ruotare sulla scacchiera, e ora Reptilica reintroduce una bambola donna, splendidamente scolpita in palstica, intenta a catturare i vermi che passano.

Questa animazione tuttavia apre anche una finestra sul mondo esterno introducendo le scene di un fiume, vicino al quale la bambola si siede, osservando gli strani oggetti (o organinsmi?) che sembrano parte integrante del suo corpo.
Anche questo lavoro esplora il concetto della purificazione.

Reptilica è stato girato con una cinepresa digitale, ed ora è stato rimasterizzato. Uno lavoro speciale di restauro è stato fatto per rendere i suoi colori e le sue immagini di qualità superiore. Reptilica è stato recentemente stampato su pellicola da 35 mm.

 …

Barbara Agreste’s Animation Reptilica transferred on film

 

2 Responses to Animation: Reptilica transferred on film

Leave a Reply

Join Barbara Agreste on Facebook

alice-reptilica-video-art-film-animation

spine flowers series

nigredo series

Blood series